WINDOWISKO 2000

O Grand Prix Windowiska 2000 walczyć będzie 10 grup teatralnych, teatralnych najlepszy spektakl wybierać będzie jury w składzie: Piotr Cieplak, warszawski reżyser (jego „Wesołe kumoszki z Windsoru” zdobyły pierwszą nagrodę tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego), Maciej Nowak – dyrektor NCK i redaktor naczelny miesięcznika „Ruch teatralny” oraz Leszek Badyl, choreograf, twórca teatru Dada von Bzdulow.

Podczas trzech dni festiwalu zobaczymy m.in. gorzowski Teatr Kreatury i Teatr Międzymiastowa z Warszawy – oba celnie, w niezwykle twórczy sposób komentują współczesną rzeczywistość.

Ważne będzie na pewno spotkanie ze szczecińskim Teatrem lalek Pleciuga, który pokaże wyreżyserowaną przez Annę Augustynowicz sztukę młodziutkiej, blisko dwudziestoletniej Anety Wróbel „Co się dzieje z modlitwami niegrzecznych dzieci”. Spektakl, gdzie publiczność wraz z grającymi za jej plecami aktorami przegląda się w lustrze, opowiada o braku miłości, odrzuceniu.

Obok grup z Łodzi, Chodzieży, Nowej Soli czy Wągrowca pojawi się silna reprezentacja trójmiejska. Do konkursu stanie m.in. sopocki Teatr Świnia, który pokaże spektakl „Światłowstręt” autorstwa siedemnastolatek, siedemnastolatek dwaj licealiści z Gdyni tworzący Teatr Serce Carlosa odegrają swoją historię „Serce Carlosa” – parodię telenowel, którą oglądaliśmy już podczas „Niekabaretu” Macieja Nowaka.

W ramach imprez towarzyszących zaprezentuje się z kolei festiwalowy gospodarz, teatr Zielony Wiatrak Marka Branda z „Trzema historiami z…”, raz zabawną, raz refleksyjną opowiastką o różnych odcieniach miłości, ludzkich marzeniach i tęsknotach.

Sopocka Stajnia Pegaza Ewy Ignaczak pokaże znane już gdańskiej publiczności, powstałe na kanwie Grassowskiego „Turbota” „Rybołówstwo”, a Marek Kocot z gdyńskiego Teatru Miejskiego wraz z innymi trójmiejskimi aktorami zaprezentuje farsę kryminalną „Ogród rogaczy”.

W ramach festiwalu odbędą się również kilkudniowe warsztaty dramatopisarskie prowadzone przez Tadeusza Słobodzianka i Ingmara Villqista.

Z okazji drugiej edycji festiwalu miesięcznik „Ruch teatralny” wydał specjalny dodatek zatytułowany „Dramaturgia poboczy”, w którym znajduje się osiem niepublikowanych dotąd dramatów.